COPD- en Astmaklachten. Ervaring mevrouw Daas-Stormenzand
COPD- en astmaklachten
Als patiënt met COPD en astma heb ik acht keer in het ziekenhuis gelegen vanwege herhaalde longontstekingen. Ondanks het gebruik van verschillende medicijnen, zoals antibiotica, prednison en diverse soorten inhalers (ontstekingsremmers en luchtwegverwijders), bleef verbetering uit. Na meerdere ziekenhuisopnames stond ik voor mijn zoveelste bezoek aan de longarts (in totaal de 20e keer in drie jaar). Hij deelde mee dat de oorzaak van mijn longprobleem niet vastgesteld kon worden. Met andere woorden, mijn longarts kon me niet verder assisteren.
Longarts adviseerde de zoutkamer
Toen vertelde ik mijn longarts dat ik het idee had dat mijn vakantie aan zee in Turkije een positief effect op mijn longen had. Op dat moment fluisterde de longarts me bijna in mijn oor of ik bekend was met de zoutkamer in Zaandam. Helaas moest ik aangeven dat dit nieuw voor me was. Hij stelde voor om de zoutkamer te bezoeken en halotherapie uit te proberen, omdat steeds meer van zijn patiënten aangaven dat ze aanzienlijke verlichting vonden in de zoutkamer.
Longarts heeft mij ontslagen
Na ons gesprek besloot ik een bezoek te brengen aan de Haloclinic in Zaandam voor mijn eerste gratis sessie in de zoutkamer. De ervaring beviel me zo goed dat ik inmiddels al drieënhalf jaar regelmatig naar de HaloClinic ga. In het begin was dat drie keer per week, maar tegenwoordig kom ik ongeveer eens per twee weken langs. Dankzij de zouttherapie kon ik mijn medicijngebruik voor astma/COPD terugbrengen van drie doses naar slechts één dosis per dag. Antibiotica en Prednison gebruik ik niet meer. Wat nog beter is, is dat mijn longarts me heeft kunnen ontslaan en ik niet langer mijn huisarts hoef te bezoeken voor mijn longaandoening.
Zorgverzekeraars
Ik heb aanzienlijke inspanningen geleverd om halotherapie vergoed te krijgen via mijn uitgebreide zorgverzekering. Na drie pogingen heb ik echter besloten het op te geven. Tegenwoordig ben ik verzekerd bij Zorg en Zekerheid. Niet alleen ikzelf, maar ook andere patiënten zouden het waarderen als zorgverzekeraars hun blik zouden verruimen en aandacht zouden schenken aan de behoeften van hun klanten.
Ten slotte wil ik graag mijn oprechte dankbaarheid uitspreken naar Haloclinic Nederland voor hun inzet om veel mensen te helpen, vooral mensen zoals ik die vastlopen in het traditionele behandelingscircuit en geen verbetering meer zien. De introductie van halotherapie heeft voor hen een verschil gemaakt.
Mevrouw Daas-Stormenzand uit Amsterdam