Halotherapie oftewel Zouttherapie

Wat is Halotherapie?

Halotherapie behandeling (hyper versterkende behandeling met minuscule zoutdeeltjes) helpt om alle vijf belangrijke processen tegen te gaan die het ademhalingssysteem benadelen:

Ontsteking, bacteriële infectie, overdadige slijmvorming, spastische verschijnselen van de bronchiën en de grote gevoeligheid van de ademhalingsorganen. Na een reeks halotherapie sessies/behandelingen, verbetert de klinische conditie bij de patiënten en verminderen of verdwijnen de negatieve verschijnselen aantoonbaar.

Halotherapie medicatievrij

De halotherapie behandeling is 100 procent natuurlijk, veilig en vrij van medicijnen. De therapiemethode zorgt voor een effectief herstel van lange duur. Gedurende de behandeling met halotherapie ademt de patiënt een farmaceutische zoutnevel in, die wij in de zoutkamer verspreiden. De concentratie van deze zoutdeeltjes gaat geen natuurlijke grens te boven. Wereldwijd zijn er in verschillende zoutmijnen en zoutgrotten klinieken gevestigd voor ademhalingsklachten. Halotherapie is veilig en kan makkelijk te combineren met het gebruik van voorgeschreven medicijnen.

Halotherapie, Zoutmijn, zoutgrot, zouttherapie, speleotherapie

Het Griekse woord voor zout is “halos”. Halotherapie is dus het gebruik van droge zoutnevel als behandeling tegen ademhalingsproblemen, huidproblemen/irritaties en bestrijding van mentale lethargie.

Het effect van halotherapiebehandeling

Halotherapie zorgt voor een verbeterde gezondheid, waarbij de effectiviteit varieert van patiënt tot patiënt afhankelijk van de aandoening, de ernst, de leeftijd en de leefomgeving. Voor maximale resultaten is een reeks halotherapiebehandelingen vereist, die in het ideale geval wordt uitgevoerd met minstens twee sessies per week. Bij onomkeerbare condities raden we aan twee à drie maanden halotherapie te volgen.

Het geleidelijke herstel

Het geleidelijke herstel wordt uitgedrukt in vermindering van symptomen, intensiteit van aanvallen en daarnaast ook frequentie van opeenvolgende aanvallen. In bijna alle gevallen verminderen onze cliënten hun medicatie gebruik of stoppen er helemaal mee, want zij merken zelf dat medicatie niet meer nodig is voor hen.

Klinische studies tonen een stapsgewijze vermindering aan van luchtwegverstoppingen. Ook is een significante verbetering van de longfunctie te zien van patiënten die lijden aan diverse longaandoeningen o.a. COPD, astma en meer.

Aanbevelingen voor patiënten

Bij HaloClinic zoutkamers hebben we in de afgelopen 10 jaar met succes duizenden patiënten geholpen. Het is mogelijk om behandeld te worden op elke leeftijd vanaf 6 maanden oud. Daarnaast lijden cliënten die halotherapie ondergaan aan diverse problemen aan de luchtwegen, waaronder longaandoeningen, en ook huidklachten.

Huidaandoeningen

De halotherapiebehandeling is zeer effectief bij huidproblemen, aangezien het herstel beïnvloed wordt door het ademhalingssysteem. Het inhaleren van zout zorgt namelijk voor een verhoging van de immuunactiviteit waardoor het lichaam ook beter bestendig is tegen ontstekingen in de huid.

Aandoeningen waar de halotherapie bij help zijn o.a. eczeem, atopische dermatitis, acne, cellulitis, schimmels, psoriasis. Ook helpt het om stress te verlichten, chronische vermoeidheid te verminderen en het immuunsysteem van het lichaam te stabiliseren en te versterken.

Vergoeding aanvullende zorgverzekering voor halotherapie

Op het moment wordt de halotherapie alleen vergoed door de verzekeraar Zorg en Zekerheid. Hieronder een kort overzicht van de vergoedingen bij zorg en zekerheid.

De informatie onder dit kopje is onder voorbehoud.

Enkele opmerking omtrent zout

De meest bijzondere zoutgrot is de Wieliczka zoutmijn bij Krakow in Polen. Ze bestaat al sinds de 13 de eeuw. Momenteel komen er 1.3 miljoen bezoekers per jaar. Ze noemen deze zoutmijn ook wel de ‘Underground Salt Cathedral of Poland’. In 1978 zijn de zoutmijnen geplaatst op de UNESCO werelderfgoedlijst. Bezoekers waren o.a. Nicolaus Copernicus, Johann Wolfgang von Goethe, Fryderyk Coopin (23 July 1829),Karol Wojtyla (Paus Johannes Paulus II) en President Bill Clinton.

Allergology clinic in Solotvino

Mijnwerkers in de zoutmijnen kregen geen luchtwegproblemen en op basis van deze observaties werd ervan uitgegaan dat het microklimaat in deze mijnen goed voor de luchtweggezondheid was. Deze gedachten werd opgepakt in Solotvino in de Ukraine. Een van de meest bijzondere ziekenhuizen in de Karpaten is de ‘Republican Allergology Clinic’ in Solotvino, waar longpatiënten in onderaardse gangen en kamers uitgehouwen uit de zoutlagen slapen en zoute lucht inademen. Sinds de opening, 36 jaar geleden, hebben meer dan 100.000 mensen deze heilzame omgeving bezocht.

Longpatiënten ervaren verbetering

Salzheimstollen Berchtesgaden in Duitsland, vlakbij de grens met Oostenrijk (regio Salzburg), is de West-Europese wellness variant van Solotvino, met meer dan 15,000 bezoekers per jaar. Longpatiënten ervaren verbetering van hun klachten door middel van verblijf in deze hoog steriele, zoute omgeving. De Duitse zorgverzekeraars erkennen het verblijf in Berchtesgaden na doorverwijzing door de huisarts.

Halotherapie

De laatste jaren verschijnen er meer kunstmatige zoutkamers waar, door middel van geavanceerde zoutgenerators, die hun atmosfeer verrijken met zoutkristallen. Bijvoorbeeld in Boedapest, Berlijn, Londen, Dublin, New York, Jeruzalem en in Toronto Canada.

Universiteiten en onderzoeksinstellingen kunnen het geheim van deze heilzame halotherapie werking ontrafelen door middel van  intensief onderzoek. Het is dan ook onbegrijpelijk dat niet, veel eerder, veel meer aandacht aan deze wonderlijk ontdekking geschonken is.