Over Cystic fibrosis & halotherapie behandeling

Cystic fibrosis is één van de meest voorkomende erfelijke aandoeningen met een beperkte levensverwachting. In Nederland word één op de 40 baby’s geboren met cystic fibrosis dat is ongeveer één baby per week.

Ademhalingsmoeilijkheden is het ernstigste symptoom en is het resultaat van veelvuldige longinfecties. Deze kunnen worden behandeld, maar niet genezen door antibiotica en andere geneesmiddelen.

Wat is Wat is Cystic Fibrosis

Cystic Fibrosis staat ook wel bekend als taaislijmziekte.  Het is een erfelijke, chronische en helaas ongeneeslijke ernstige ziekte.In ons lichaam zitten ontelbaar veel kliertjes die slijm uitscheiden. Dat slijm is belangrijk, want het helpt bij het afvoeren van bacteriën en bijvoorbeeld stofdeeltjes die zijn ingeademd. Ook transporteert het slijm enzymen naar de darm. Enzymen zorgen ervoor dat vetten goed verteerd kunnen worden. Bij gezonde mensen is het slijm vrij vloeibaar, doorzichtig en dun. Bij mensen met Cystic Fibrosis is het slijm juist erg taai en dik. Het taaie slijm bij Cystic Fibrosis kan niet doen wat het hoort te doen, namelijk het afvoeren van afvalstoffen (bv. bacteriën en stofdeeltjes) en het vervoeren van enzymen van de alvleesklier naar de darm. Het slijm hoopt zich bovendien op, waardoor er in de longen ontstekingen ontstaan. Ook wordt ademhalen lastiger. Benauwdheid, kortademigheid en het ophoesten van vies, taai slijm zijn dan ook de meest voorkomende symptomen van deze aandoening. Op den duur raken de longen beschadigd en worden ze wijder dan ze horen te zijn.

Hoe zout u kan helpen bij Cystic Fibrosis

• Zout doodt bacteriën
  • Zout zorgt voor oplossing van het slijm, wat resulteert in een verlaging van de kans op verdere ontstekingen
  • Zout is ontstekingsremmend

Hoe kan de zoutkamer u helpen bij Cystic Fibrosis?

Als u aan Cystic Fibrosis lijdt zou u serieus moeten overwegen om de zoutkamer te bezoeken. De zouttherapie zorgt niet alleen voor een verlichting van uw symptomen, maar  ook voor een minder frequente terugkeer daarvan.

Zouttherapie is een wetenschappelijk onderbouwde, natuurlijke en veilige behandelmethode voor iedereen ongeacht leeftijd. Inademing van de zoute aerosol gegenereerd door onze medisch gecertificeerde halogenerator heeft de volgende effecten:

• Vergemakkelijkt de ademhaling binnen een paar sessies
  • Verbetert de longfunctie
  • Verlicht niezen, hoesten en kortademigheid
  • Verwijdert slijm uit de longen
  • Versterkt uw longen tegen ziekten
  • Vermindert de behoefte aan inhalators en antibiotica
  • Vermindert het aantal ziekenhuisopnames
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Verlengt de tijd van remissie

Na de 4e sessie herstelde ik sneller en beter na een inspanning.

Na de 8e sessie stond ik bovenaan de trap zonder te hijgen

Hoe vaak zou u moeten komen?

• Afhankelijk van leeftijd ligt het gemiddelde tussen de 20 en 30 sessies
  • Wanneer u start met de sessies dan is het aan te raden in het begin 2 à 3 keer per week te komen
  • Vervolgsessies om de 2 à 3 maanden worden aangeraden om schone longen te houden

Wij geven u graag advies op maat