Hoesten & halotherapie behandeling

Over Hoesten

Hoesten komt ongelooflijk veel voor. Het is een van de meest voorkomende redenen voor mensen om naar de huisarts te gaan. Een hoest is een reflex om uw luchtwegen vrij te maken van slijm en irriterende stoffen, vreemde deeltjes en microben. De meeste hoestbuien houden op na twee weken.

Droge hoest of slijmhoest

Hoesten

Droge hoest wordt vaak gevoeld als een irriterende jeuk en prikkeling achter in de keel, wat ervoor zorgt dat u gaat hoesten. Het gebeurt wanneer de keel en bovenste luchtwegen ontstoken raken. Bij droge hoest wordt er geen slijm opgehoest. Een droge hoest komt meestal door een ontsteking in de keel. Het lichaam denkt dat het een lichaamsvreemd object is en probeert dit door hoesten eruit te krijgen. Ook kan droge hoest door vervuiling in de lucht komen.

Slijmhoest komt door excessief slijm in de luchtwegen. Hoesten is de meest gebruikte expiratoire piekflow (PEF) vorm van luchtstroom om slijm en stofdeeltjes uit het lichaam te werken. Wanneer virussen het lichaam binnendringen wordt er meer slijm geproduceerd in een poging om deze tegen te gaan. Dit overtollige slijm verzamelt zich in de luchtwegen.

Scheidingsbalk

Oorzaken van hoest

Hoest wordt meestal veroorzaakt door een virus of bacteriële infectie. De meeste mensen met hoest hebben een virusinfectie aan de bovenste luchtwegen of in ergere gevallen een infectie in de borst of longontsteking.

Andere oorzaken van hoest zijn:

• Hooikoorts
  • Astma- of COPD-aanvallen
  • Roken
Scheidingsbalk

Hoe kan de zoutkamer u helpen bij hoest?

Wij richten ons op de oorzaak van het probleem in plaats van alleen verlichting te geven van de symptomen, zoals dat bij medicatie meestal het geval is. Om een beter begrip te krijgen van hoe zout u kan helpen bij een hoest noemen we hier een paar basiseigenschappen van zout:

• Zout doodt bacteriën
  • Zout is ontstekingsremmend
  • Zout verwijdert overtollig slijm uit de luchtwegen
  • Zout verwijdert pathogenen (ziekteveroorzakers)
  • Zout versterkt het immuunsysteem, herstelt de energieniveaus
  • Zout verlaagt de IgE-niveaus, zodat het lichaam niet te heftig reageert op antilichamen
Quote ervaring hoesten
scheidingsbalk

Halotherapie helpt door behandeling van de grootste processen in de bronchiën:opzwelling, ontstekingen, overtollig slijm en bacteriële infecties. Als resultaat van halotherapie verminderen de ontstekingen en de mestcel-reactie in de bronchiën, zodat de kwaliteit en functie van uw ademhaling verbeteren.

Een verbeterde zuurstoftoevoer heeft een beter evenwicht van andere lichaamsprocessen tot gevolg. Dankzij de habituatie (herhaaldelijk terugkerende prikkels) van een immuunrespons zal het slaappatroon en acute aanvallen en de behoefte aan medicatie substantieel verminderd worden. Dit houdt in dat u meer energie zal hebben en meer weerstand tegen infecties.

scheidingsbalk

Hoe vaak zou u moeten komen?

• 10 tot 15 sessies worden aangeraden voor resultaten op de lange termijn
  • De sessies moeten frequent zijn, ongeveer 2 à 3 keer per week

In de meeste gevallen zorgt de zouttherapie voor een normalisering van de luchtwegen waardoor de symptomen verdwijnen. De effectiviteit van halotherapie wordt geschat op 75-98%. De meeste cliënten doen 1 of 2  kuurtrajecten per jaar per jaar. Tussendoor komen ze eventueel terug voor extra sessies wanneer ze merken dat de helende werking van halotherapie weer nodig is.

Wij geven u graag advies op maat