Speleotherapie, Zoutgrotten, Halotherapie

Speleotherapie, zoutgrotten, Halotherapie

Halotherapie
Team HaloClinic is altijd geïnteresseerd in de wetenschap. Wij delen daarom graag met u dit artikel. Het gaat over halotherapie. En waar halotherapie vandaan komt.

Van oudsher zijn de helende eigenschappen van zoutgrotten bekend. Zij worden ook gebruikt in een reeks resorts, in de buurt van zoutmijnen. In Polen, Oostenrijk, en Roemenië. Azerbeidzjan, Kirgizië, Oekraïne. En Wit-Rusland. Speleotherapie in zoutgrotten is erkend als een zeer effectieve, niet-medicamenteuze behandelingsmethode.

Wat is halotherapie?

Om de vraag “Wat is halotherapie?” te beantwoorden, moet men eerst kijken naar speleotherapie. Speleotherapie is een behandelingsmethode. Hierbij verblijft men langdurig in een microklimaat. Dit zijn microklimaten van zoutmijnen en grotten.  De heilzame eigenschappen van zoutgrotten werden voor het eerst bekend in 1843. Toen was er onderzoek door Poolse artsen (F. Bochkovsky, 1843). In de zoutmijnen van Wieliczka, in Krakau, werd een experimenteel-klinisch sanatorium voor longpatiënten opgericht.

Tegenwoordig bestaan er speleotherapeutische sanatoria in grotten. Dit is zo in verschillende landen. Hongarije, Slowakije, Bulgarije. En Oostenrijk, Duitsland, Georgië, Oezbekistan. In al deze sanatoria is de lucht de voornaamste genezende factor. Dat is de lucht  van de zoutafzettingen, verzadigd met deeltjes steenzout.

Zoutspeleotherapiecentra

In de jaren ’80 werden pogingen ondernomen om het microklimaat van de ondergrondse zoutgrot-sanatoria te reproduceren. Maar dan in bovengrondse omstandigheden. De belangrijkste werkzame factor van de methode is de zoutaerosol. Daarom werd de methode “halotherapie” genoemd. Deze naam weerspiegelt de belangrijkste werkzame factor van speleotherapie. Dat is de droge aerosol van natuurlijk steenzout (“halo” – Grieks voor “zout”).

zoutmijn, Zoutgrotten, zoutkamer Halotherapie,

Halotherapie is een niet-medicamenteuze behandelmethode. Het is gebaseerd op het gebruik van een kunstmatig microklimaat. Dit kunstmatige microklimaat is qua parameters vergelijkbaar met de omstandigheden in ondergrondse zoutspeleotherapiecentra.

De ruimte waarin het helende microklimaat van de zoutspeleotherapie wordt gecreëerd, heeft de naam “halokamer” gekregen. Deze term is inmiddels stevig verankerd in de medische praktijk.

Werkingsmechanismen van halotherapie

Er is onderzoek gedaan naar de invloed van zoutaerosolen op verschillende mechanismen van het ademhalingssysteem. Dit onderzoek heeft aangetoond dat haloaerosol de

beschermende mechanismen van de luchtwegen stimuleert. En sanogene en bronchodilaterende effecten heeft. En ontstekingsremmende en immunoregulerende effecten. Droge aerosol van steenzout heeft een remmend effect op de groei en levensactiviteit van micro-organismen. Dit effect gaat gepaard met een proces van verlies van de pathogene eigenschappen van deze micro-organismen.
Het natuurlijke antimicrobiële effect van natriumchloride heeft geen negatief effect op de lokale bescherming.

De aanwezige negatieve luchtionen in de therapeutische luchtomgeving activeren het metabolisme, en de lokale bescherming, van biologische weefsels. Ze hebben een gunstig effect op het cardiovasculaire systeem, het endocriene systeem, het maagdarmkanaal. En de slijmvliezen van het ademhalingssysteem. Verblijf in de halokamer stabiliseert het autonome zenuwstelsel. Het helpt ook je emoties beter te reguleren.

Mening van de Expert

Professor Chervinskaya merkt op: “De aerosol van natriumchloride verbetert de vloeibaarheid van bronchiaal secretie. Dit draagt bij aan de normalisatie van de mucociliaire klaring. Door de werking van de aerosol verbetert de drainagefunctie van de luchtwegen tijdens halotherapie. Dit maakt het gemakkelijker om slijm te verwijderen. Het vermindert de viscositeit ervan, vergemakkelijkt het hoesten. Droge zoutaerosol heeft een bactericide en bacteriostatische werking. Dit op de microflora van de luchtwegen. Het stimuleert de reacties van alveolaire macrofagen. Waardoor het aantal fagocyterende elementen wordt verhoogd. En hun fagocytische activiteit wordt versterkt.”

Toepassing van de halotherapie methode. Indicaties:

Halotherapie wordt effectief gebruikt voor:

• herstelbehandeling en revalidatie van patiënten met bronchiale astma,
  • bronchitis, allergieën, KNO-pathologieën,
  • frequente ARVI, huidaandoeningen;
  • in postoperatieve revalidatie van het ademhalingssysteem;
  • respiratoire hygiëne;
  • preventie van long- en allergische ziekten;
  • verbetering van de gezondheid en de conditie van de huid;
  • activering van de beschermingsmechanismen van het lichaam;
  • vermindering van depressie;
  • verbetering van de emotionele toestand; even loslaten.

Belangrijkste indicaties voor het gebruik van halotherapie:

Herstellen en revalideren

Ziekten van de ademhalingsorganen

• acute en terugkerende bronchitis,
  • pneumonie, chronische niet-obstructieve en obstructieve bronchitis,
  • COPD,
  • bronchiale astma
  • bronchiëctasieën,
  • cystische fibrose,
  • respiratoire allergie
  • postoperatief herstel.

KNO-pathologieën

• vasomotorische en allergische rhinitis,
  • adenoiditis (Ziekten van adenoïd en tonsillen (ZATT),
  • rhinosinusitus,
  • sinusitis (bijholteontsteking),
  • faryngitis (keelontsteking).

Pathologie van de huid

• atopische dermatitis
  • neurodermitis
  • psoriasis
  • eczeem
  • hypersecretie van de talgklieren
  • pustuleuze huidaandoeningen
  • acne.

Halotherapie is ook geindiceerd bij:

• emotionele spanningen,
  • seizoensgebonden depressie.

Halohygiëne

• bij roken, blootstelling aan verontreinigende stoffen,
  • frequente bovenste luchtweginfecties,
  • pollenallergie,
  • ter versterking van de algehele immuunbescherming,
  • voor huidgezondheid.

Voordelen van halotherapie

De methode van halotherapie heeft een effectieve directe impact op de ademhalingsorganen. En indirect op alle organen en systemen. En dit zonder gebruik van medicijnen. De belangrijkste voordelen van de methode zijn:

• hoge therapeutische effectiviteit;
  • mogelijkheid om medicijnen af te bouwen;
  • een breed spectrum van therapeutische en preventieve effecten;
  • universaliteit, waardoor de methode op elke leeftijd toegepast kan worden. Alsook in combinatie met andere methoden;
  • geen bijwerkingen

Halotherapie is wetenschappelijk onderbouwd. Het maakt gebruik van de unieke kenmerken van het natuurlijke microklimaat van zoutgrotten. De methode combineert succesvol medische innovaties met natuurlijke gezondheidsfactoren.

Halotherapie kan worden gecombineerd met andere fysiotherapeutische en niet-medicamenteuze methoden.

Momenteel zijn er in gezondheidszorginstellingen meer dan 1000 halocomplexen. Ze passen de methode van een gecontroleerd therapeutisch microklimaat toe. Er zijn bovendien meer dan honderd wetenschappelijke studies gepubliceerd.

Dit onderzoek is gepresenteerd op internationale wetenschappelijke forums. Zoals op het  internationale congres “Interastma-93” (Jeruzalem, Israël, 1993), “Interastma-95” (Poznań, Polen, 1995). En internationale congressen van de Europese Respiratoire Society (1995, 1997, 2004), en de internationale conferentie van balneologen (Polen, 2005).

HaloClinic

Komt u de helende effecten van de zoutkamer ook zelf beleven? Plan snel uw (eerste) afspraak in!

Hallo,
We helpen u graag bij eventuele vragen, stuur een bericht of bel ons op 075 76 000 26