Het verschil tussen griep en COVID; een wetenschappelijke benadering

Prof. Eli Sheperkar en Prof. Ronen Ben Ami – Voorjaar 2020

Het was een zware winter. Naast de gebruikelijke winterziektes, was het coronavirus een extra bedreiging. Dit virus verspreidt zich snel onder de bevolking. Covid-19 verzwakt het lichaam en kan blijvende schade veroorzaken. Dit kan zelfs na herstel – het kan zelfs dodelijk zijn. Dit artikel zal de verschillen tussen griep en covid bespreken. Ook geven we medische aanbevelingen.

Griep: Een virus gepaard met hoge koorts, spierpijn en ontstekingen

Griep is ernstiger dan verkoudheid. Het bestaat al ongeveer 2.400 jaar. Griep kan met tussenpozen wereldwijd veel slachtoffers eisen. Griep wordt veroorzaakt door virussen uit de Orthomyxoviridae-familie. Hieronder 3 soorten influenza die zich snel vermenigvuldigen gedurende ongeveer een week. Een plotselinge uitbraak van griep gaat vaak gepaard met hoge koorts. Ook komt hoofdpijn en spierpijn voor. Mensen zijn vermoeid, en hebben soms ook andere symptomen. Zoals verkoudheid, keelpijn of druk op de borst. Er is geen effectieve remedie voor de griep. De beste oplossing is preventie door middel van vaccinatie.

Soorten griepvaccins

• Het bekende vaccin: Dit vaccin wordt aanbevolen voor iedereen vanaf 6 maanden oud. Het bevat geïnactiveerde griepvirussen en kan geen ziekte veroorzaken. Het wordt sterk aanbevolen voor risicogroepen zoals zwangere vrouwen, ouderen, en anderen. Bijwerkingen zijn meestal lokaal en mild op de injectieplaats.
  • High Dose-vaccin. Voor het eerst is er in Israel een vaccin met een hogere dosis beschikbaar. Dit is voor mensen van 65 jaar en ouder. Dit vaccin wordt beschouwd als effectiever en even veilig als het standaard vaccin.
  • Neussprayvaccin (Flumist): Dit vaccin is dit jaar alleen beschikbaar op sommige plaatsen. Het bevat levende, verzwakte virussen. Het is bedoeld voor mensen met een gezond immuunsysteem onder de 49 jaar. Het is niet geschikt voor zwangere vrouwen. Het is ook niet geschikt voor mensen met ernstige immuniteitsproblemen, astma en anderen. Bijwerkingen zijn meestal mild.

Longontsteking: Een bacteriële ziekte met hoge koorts, hoesten en braken

Longontsteking is een bacteriële infectie veroorzaakt door pneumokokken of mycoplasma. Het wordt gediagnosticeerd door middel van een röntgenfoto van de borstkas. Symptomen zijn hoge koorts, vermoeidheid, snel ademen en braken.

verkoudheid of griep. COVID-19-symptomen

verkoudheid of griep of COVID-19-symptomen?

Belangrijkste verschillen tussen COVID-19 en “winterziektes”

• Symptoomontwikkeling: Symptomen die geleidelijk verschijnen, duiden op verkoudheid of griep. COVID-19-symptomen verschijnen meestal plotseling.
  • Koorts: COVID-19, griep en longontsteking gaan vaak gepaard met hoge koorts. Verkoudheid heeft meestal geen koorts, en als dat wel het geval is, is het meestal mild.
  • Verstopte neus en niezen. Dit is typisch voor verkoudheid en griep, maar zeldzaam bij longontsteking en COVID-19.
  • Algemene zwakte, hoesten, hoofdpijn. En spierpijn en kortademigheid. Deze zijn zeldzaam bij verkoudheid. Maar vaak voorkomend bij griep, longontsteking en COVID-19.
  • Verlies van geur en smaak: Alleen bij COVID-19.

Belangrijke aanbeveling. Dit jaar is het nog belangrijker om tegen de griep te vaccineren!

Hoe meer mensen tegen griep zijn gevaccineerd, hoe minder druk op de gezondheidszorg. Dit is zo omdat beide ziektes vergelijkbare symptomen hebben. Blijf afstand houden en maskers dragen om besmetting te voorkomen. Samen kunnen we deze winter veilig doorkomen!

Hallo,
We helpen u graag bij eventuele vragen, stuur een bericht of bel ons op 075 76 000 26