Meer aandacht voor psychologische aspecten psoriasis

Psoriasis is een veel voorkomende chronische huidziekte. In Nederland hebben ongeveer 350.000 mensen hiermee te maken. Naar schatting heeft ongeveer drie procent van de wereldbevolking last van deze aandoening. Een huidziekte welke als kenmerken heeft: rode plekken, huidschilfers en jeuk.
Behandelmethoden zijn er ook waaronder orale middelen, zalfjes of het bezoeken van een zoutkamer.

Psychologische aspecten van psoriasis

Het Britse dagblad Mirror is met een artikel gekomen over psychologische gevolgen welke psoriasis patiënten dagelijks ondervinden. Mensen welke last hebben van psoriasis willen meer aandacht wanneer zij psychisch lijden door hun ziekte. Men name wanneer deze aandoening goed zichtbaar is voor anderen. Behandelingen zijn er legio, maar men wil meer…

”…aandacht en erkenning van artsen en dermatologen voor de mentale aspecten van hun aandoening.” (Bron: Psoriasis.nl)

Veel patiënten vertonen symptomen van depressie

Uit een Belgisch onderzoek is gebleken dat veel patiënten met psoriasis symptomen vertonen van depressie: spanning, neerslachtigheid, verlies van zelfvertrouwen. Ook het gevoel van schaamte en het gevoel van geïsoleerd zijn is een groot gevolg van psoriasis. Gezien deze gevolgen is het van groot belang om ook op psychologisch gebied psoriasispatiënten te ondersteunen.

Bronnen / meer informatie:

Haloclinic Nederland